Friday 11 September 2015

Wanita - Keperluan Pemakanan Istimewa

Menjadi seorang wanita adalah sangat istimewa..



Dilahirkan sebagai pelengkap seorang lelaki bernama suami..

Kita mempunyai kelainan yang khusus. Kita ada 10 keperluan istimewa wanita....

  1. Baligh
  2. Kitaran haid
  3. Kecantikan
  4. Berdiet
  5. Kehamilan
  6. Penyusuan
  7. Mengawal kelahiran
  8. Sindrom pra-haid
  9. Putus haid
  10. Sesudah Putus haid

Kita memang memerlukan makanan tambahan..


Mari kita kupas satu persatu keperluan istimewa Wanita..

1. Baligh
Dalam tempoh pertumbuhan pesat ini anak gadis memerlukan paras pemakanan yang amat tinggi. Dia memerlukan zat besi & protin yang lebih berbanding dengan rakan sebaya lelakinya. Nutrienxx digunakan untuk membina tisuxx badan & sistem organ yang akan menemani anak gadis kita sepanjang umur.

2. Kitaran Haid
Kekurangan zat besi disebabkan haid merupakan masalah utama wanita.

3. Kecantikan
Wanita tidak boleh dipisahkan darim kecantikan. Pantang ada jerawat walau sebiji naik kat muka.. stressnya!!! Pemakanan bole membawa hsail dalam menangani jerawat. Antaranya Vit A, Beta Karotena,Vit C, Vit E & zinc.




4. Berdiet
Tak ada wanita yang suka berbadan gempal. Jangan sampai kita berdiet dan memudaratkan diri. Pilih makanan tambahan yang bole membantu menurunkan berat badan.

5. Kehamilan
Kehamilan memerlukan pemakanan optimum bagi kesihatan bakal ibu dan bayi yang sedang membentuk. Oleh kerana alam semulajadi memihak kepada fetus, maka apa nutrien yang diperlukan bayi akan diperolehi daripada ibunya. Antaranya PROTIN, MULTIVITAMIN, B COMPLEX, CALCIUM, VITAMIN C.



6. Penyusuan
Semua pakar pemakanan dunia bersetuju bahawa penyusuan ibu merupakan sumber khasiat terbaik bagi seorang bayi. Namun kualiti susu manusia mungkin berbezaxx. Kesihatan serta pengambilan vitamin & mineral seorang ibu akan mempengaruhi kualiti pemakanan bagi susu yang dihasilkan.




7. Mengawal Kelahiran
Kebanyakan wanita menggunakan kontraseptif secara oral. Ini akan menyebabkan perubahan sosiologi & kedapatan yang penting. Wanita yang mengambil pil perancang keluarga memerlukan lebih banyak suplemen zinc, magnesium,vitamin C, B Complex & vitamin A.

8. Sindrom pra-haid
PMS seseorang wanita tidak semestinya sama dengan PMS wanita lain; ia hampir sama tetapi tidak seratus peratus sama. Ia juga unik pada permasaannya. Sindrom ini adalah bersifat kompleks namun ia boleh dilegakan.

9. Putus haid
Apabila ovari mula memberhentikan fungsi utamanya, ini menyebabkan susutnya penghasilan estrogen & progesteron. Ini akan membawa gejalaxx seperti demam kilat,berpeluh, kekeringan faraj, perubahan mood & sakit kepala. Vit E & Lecithin amat berguna untuk mengurangkan gejala demam & berpeluh.

10. Sesudah putus haid
Pemakanan suplemen akan memepertingkatkan kualiti hidup kita..melanjutkan usia yang aktif..masa tua yang mulia..

Salam Sayang
Zalmin Zakaria

#kelabbloggerjutawan
#korangtautak
#kttshaklee
#kembalifitrah
#rejuvenationshaklee

No comments:

Post a Comment