Thursday 10 September 2015

Shaklee & MLM

Mula-mula kita cuba selami apa itu MLM ( multi-level marketing)- dalam konteks Shaklee

MLM adalah satu jenis jualan langsung.

Multi-Level Marketing (MLM) adalah strategi pemasaran yang mana jurujual(SID) dibayar pampasan tidak hanya untuk jualan mereka, tetapi juga untuk penjualan jurujual (downline) yang lain yang mereka rekrut. Downline ini akan menjadi sebahagian dari sales team upline dan setiap jualan downline akan memeberi impak kepada sales upline.




Selalunya, jurujual (SID) dijangka akan menjual produk terus kepada pengguna melalui rujukan hubungan dan ( word of mouth marketing ). Jurujual MLM bukan sahaja menjual produk syarikat tetapi juga menggalakkan orang lain untuk menyertai syarikat itu sebagai pengedar.






Selalunya MLM ini disamakan dengan skim piramid haram, penetapan harga produk, kos kemasukan awal yang tinggi (untuk kit pemasaran dan produk pertama), yang menggalakkan jika tidak memerlukan ahli-ahli untuk membeli dan menggunakan produk syarikat , eksploitasi hubungan peribadi kerana kedua-dua sasaran jualan dan merekrut, skim pampasan yang rumit dan dibesar-besarkan, syarikat dan / atau pengedar terkemuka membuat wang dari peristiwa-peristiwa besar latihan dan bahan-bahan, dan teknik kultus seperti yang beberapa kumpulan gunakan untuk meningkatkan semangat anggota dan ketaatan. 


#kttshaklee
Hakikatnya MLM ini adalah merupakan antara 5 cara pemasaran yang boleh digunakan untuk menjual produk/perkhidmatan kepada pelanggan.

Antaranya;

  • direct selling
  • network marketing
  • multilevel marketing ( hanya menyebut beberapa )


MLM juga dikenali dengan network marketing dimana kita memasarkan produk dalam masa yang sama kita bole mengembangkan rangkaian perniagaan kita.

Shaklee juga menggunakan kaedah MLM untuk mengedarkan produknya. Ianya esklusif kerana pembelian hanya bole dibuat melalui SID yang menjadi ahli.





Korang tau tak..
Menjual produk yang diperjualbelikan dalam sistem MLM dengan harga yang jauh lebih tinggi dari harga biasa adalah amat tidak digalakkan menurut ISLAM. Kami menjual produk Shaklee mengikut harga yang diwartakan.

Di Shaklee kami tidak menggalakkan manaxx individu untuk melaburkan duit beribuxx untuk membeli pangkat. Ini semua bergantung pada jualan yang kami buat setiap bulan.

Akhir kata... Korang tau tak SHAKLEE adalah syarikat PERTAMA di dunia yang mendapat Sijil Pengiktirafan 'Climate Neutral & Offset its CO2 Emissions'.

#kelabbloggerjutawan
#korangtautak
#kttshaklee
#kembalifitrah
#rejuvenationshaklee

No comments:

Post a Comment