Sunday 27 September 2015

Anda berumur 40an? Jenis makanan apakah yang sesuai untuk orang yang berusia 40an?

Jenis makanan apakah yang sesuai untuk orang yang berusia 40an? Tentu sekali makanan yang bergizi & dapat meningkatkan daya tahan tubuh. Orang yang memasuki usia ini harus benarxx menjaga keadaan tubuhnya kerana pada usia inilah pelbagai penyakit mulai menyerang kita.

Makanan & zat yang disarankan untuk dimakan adalah:

  • Makanan yang mengandungi banyak antioksidan & serat. Boleh diperolehi daripada buah & sayuran. Kena makan sekurangxxnya 5 bahagian. Antioksidan & serat sangat bermanafaat untuk mengurangkan risiko kanser, mengurangkan kolesterol & penuaan awal.
  • Kacang mengandungi sumber nutrisi seperti Vitamin E, B & arginine yang baik untuk meningkaat kekebalan tubuh. contoh kacang; kacang tanah & hazelnut.
  • Zat besi boleh didapati dengan memakan hati haiwan, daging merah tanpa lemak, bayam @ sayuran hijau yang lain. Zat besi dapat mengikat oksigen, meningkatkan hemoglobin & juga sistem pertahan tubuh.
  • Ikan, telur, produk susu, ayam, hati dipercayai sebagai penghasil Vitamin B12 yang banyak. Vitamin B12 dalam jumlah sedikit bole didapati di dalam tempe, soya & rumpai laut. Fungsi Vitamin B12 adalah meminimumkan serangan penyakit jantung, melindungi sel saraf & mengubah kabohidrat, protein serta lemak menjadi tenaga.




No comments:

Post a Comment