Friday 31 October 2014

Merawat ANEMIA kala HAMIL




ANEMIA ialah salah satu masalah kesihatan yang kita alami semasa HAMIL. Kita akan rasa cepat letih. Kita selalunya kurang sedarakan hal ini lantas menganggap keletihan ialah perkara biasa yang melanda wanita HAMIL. Lantas kita tak buat apaxxpun untuk mengatasinya.


Zat Besi merupakan komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan untuk memastikan kelangsungan hidup.

Kita bole mengalami kekurangan zat besi ekoran drpd diet yang salah, penyeraapan rendah oleh baadan, kesan sampingan ubat tertentu, genetik, kehilangan darah & semasa HAMIL.

Wanita HAMIL memerlukaan zat besi tambahan untuk menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri & tumbesaran janin. Kita memerlukan 50% lebih banyak zat besi semasa HAMIL berbanding dari harixx biasa.

Kita akan mudah letih & lesu bila kekurangan zat besi semasa HAMIL dan juga kelihatan pucat serta sesak nafas. Gejala kekurangan zat besi semasa HAMIL boleh menyebabkan masalah yang lebih serius seperti keguguran, pre mature baby, berat bayi rendah @ pun peningkatan kebarangkalian ibu meninggal dunia.

Ibuxx hamil disyorkan agar mengambil zat besi, folat & zinc tambahan....


Salam Sayang
Zalmin Zakaria

No comments:

Post a Comment