Saturday 1 November 2014

Makanan Untuk Wanita 40an



Jenis makanan apakah yang sesuai untuk orang yang berusia 40an? Tentu sekali makanan yang bergizi & dapat meningkatkan daya tahan tubuh. Orang yang memasuki usia ini harus benarxx menjaga keadaan tubuhnya kerana pada usia inilah pelbagai penyakit mulai menyerang kita.

Makanan & zat yang disarankan untuk dimakan adalah:

  • Makanan yang mengandungi banyak antioksidan & serat. Boleh diperolehi daripada buah & sayuran. Kena makan sekurangxxnya 5 bahagian. Antioksidan & serat sangat bermanafaat untuk mengurangkan risiko kanser, mengurangkan kolesterol & penuaan awal.
  • Kacang mengandungi sumber nutrisi seperti Vitamin E, B & arginine yang baik untuk meningkaat kekebalan tubuh. contoh kacang; kacang tanah & hazelnut.
  • Zat besi boleh didapati dengan memakan hati haiwan, daging merah tanpa lemak, bayam @ sayuran hijau yang lain. Zat besi dapat mengikat oksigen, meningkatkan hemoglobin & juga sistem pertahan tubuh.
  • Ikan, telur, produk susu, ayam, hati dipercayai sebagai penghasil Vitamin B12 yang banyak. Vitamin B12 dalam jumlah sedikit bole didapati di dalam tempe, soya & rumpai laut. Fungsi Vitamin B12 adalah meminimumkan serangan penyakit jantung, melindungi sel saraf & mengubah kabohidrat, protein serta lemak menjadi tenaga.

Salam Sayang
Zalmin Zakaria

No comments:

Post a Comment