Thursday 30 October 2014

Sihat & Cergas



Sihat & Cergas merupakan 2 aset diri yang tidak ternilai. Oleh kerana itu makanan berkhasiat tidak pernah kehilangan "peminat". sebagai contoh, ramai antara kita yang sengaja memilih bahan makanan berjenama tertentu disebabkan ayatnya berbunyi " yang diperkaya dengan ....", biar pun ada kalanya terpaksa membayar lebih untuk tambahan nutrien itu..


Antara makanan yang selalu diperkayakan dengan khasiat tambahan ialah SUSU. Kini susu ada yang mengandungi spesifik gizi, sbg contoh susu untuk kanakxx yang ditambah dengan AA & DHA sedangkan untuk senior citizen & wanita ada tambahan kalsium.

Disebabkan keghairahan pengambilan makanan mahu pun minuman sebegini, ramai kalangan masyarakat yang tak sempat bertanya:
" Apakah pengambilan makanan yang diperkaya, keperluan tubuh terhadap nutrien secara automatik telah dipenuhi?" @ " Adakah sayurxxan @ buahxxan masih unggul & kaya dengan khasiat yang diperlukan?"

Menurut artikel dalam Majalah MIDI bahagian dietnutrisi, sumber nutrien utama sebaiknya daripada makanan segar; pola pemakanan yang baik; dalam erti kata mengambil makanan yang berkhasiat & dimasak dengan cara yang betul tetap memberi kesan dalam memenuhi keperluan tubuh.

Keperluan kalsium misalnya dapat dipenuhi dengan mengambil makanan segar seperti ikan,brokoli & minum susu yang tidak diperkayakan.


Salam Sayang
Zalmin Zakaria

No comments:

Post a Comment