Saturday 20 December 2014

ANEMIA



Apabila anda hamil, anda mungkin mengalami anemia. Apabila anda mempunyai anemia, darah anda tidak mempunyai cukup sihat sel-sel darah merah untuk membawa oksigen ke tisu-tisu anda dan bayi anda.


Semasa kehamilan, badan anda menghasilkan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi anda. Jika anda tidak mendapat cukup zat besi atau lain-lain nutrien tertentu, badan anda mungkin tidak dapat menghasilkan jumlah sel-sel darah merah yang diperlukan untuk membuat darah tambahan ini.

Ia adalah perkara biasa untuk mempunyai anemia ringan apabila anda hamil. Tetapi anda mungkin mempunyai anemia lebih teruk daripada besi atau vitamin tahap rendah atau daripada sebab-sebab lain.

Anemia boleh membuat anda merasa letih dan lemah. Jika ia adalah teruk tetapi pergi tidak dirawat, ia boleh meningkatkan risiko komplikasi yang serius seperti kelahiran pramatang.

Jenis-jenis Anemia Semasa Mengandung

Ini termasuk:


  •      Kekurangan zat besi anemia
  •      Anemia kekurangan folat-
  •      Kekurangan vitamin B12


Berikut adalah mengapa anemia boleh berlaku:


Anemia kekurangan zat besi. 
Jenis anemia ini berlaku apabila badan tidak mempunyai cukup zat besi untuk menghasilkan hemoglobin yang cukup. Itu merupakan protein dalam sel darah merah. Ia membawa oksigen daripada paru-paru ke seluruh badan.

Dalam anemia kekurangan zat besi, darah tidak boleh membawa oksigen yang mencukupi kepada tisu di seluruh badan.

Kekurangan zat besi adalah punca yang paling biasa anemia semasa kehamilan.

Anemia kekurangan zat- Folate. Folate, juga dikenali sebagai asid folik, adalah sejenis vitamin B. Badan memerlukan folate untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuk sel darah merah.

Ketika mengandung, wanita perlukan folat tambahan. Tetapi kadang-kadang mereka tidak mendapat cukup dari diet mereka. Apabila ini berlaku, tubuh tidak boleh membuat cukup normal sel-sel darah merah untuk mengangkut oksigen ke tisu-tisu di seluruh badan.

Kekurangan zat Folate boleh menyumbang kepada beberapa jenis kecacatan kelahiran, seperti kecacatan tiub neural (spina bifida) dan berat kelahiran yang rendah.

Kekurangan zat vitamin B12. 
Badan memerlukan vitamin B12 untuk membentuk sel darah merah. Apabila seorang ibu hamil tidak mendapat cukup vitamin B12 daripada pemakanan, badan tidak boleh menghasilkan sel darah merah yang sihat. Wanita yang tidak makan daging, ayam, produk tenusu, telur dan mempunyai risiko yang lebih besar untuk mengalami kekurangan vitamin B12, yang boleh menyumbang kepada kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural, dan boleh membawa kepada kelahiran pramatang.


Kehilangan darah semasa dan selepas bersalin juga boleh menyebabkan anemia.

Gejala-gejala yang paling biasa anemia semasa mengandung ialah:


  •      Kulit pucat, bibir dan kuku
  •      Rasa letih atau lemah
  •      pening
  •      Sesak nafas
  •      degupan jantung yang cepat
  •      masalah menumpukan perhatian


Pada peringkat awal anemia, anda mungkin tidak mempunyai gejala yang jelas. Anda mungkin mengalami gejala-gejala anemia walaupun anda tidak mengalami anemia. Jadi pastikan anda mendapatkan ujian darah rutin untuk memeriksa anemia pada pelantikan pranatal anda.



Salam Sayang,
Zalmin Zakaria




No comments:

Post a Comment