Tuesday 4 August 2015

SLE

Assalamualaikum wbt semua..

Dah lama sangat tak menulis Di sini. Maaf ya..

Saya baru disahkan ada SLE. Rasa down sangat pada mulanya.. Tapi Saya redha.. Saya tahu Pencipta Saya Sayang pada Saya. Saya banyak alpa semasa kerja dulu.... Alhamdulillah... Saya Diberi peluang untuk Kali Kedua..

Sekarang ni Saya makan ubat sebab SLE ni tiada cure... Alhamdulillah.. Vivix menjadi sahabat setia Saya..



Lupus (kadang-kadang secara umum disebut sebagai SLE, systemic lupus erythematosus) adalah penyakit autoimun, yang mengambil beberapa bentuk dan boleh menjejaskan mana-mana bahagian badan, tetapi yang paling biasa menyerang kulit, sendi, jantung, paru-paru, darah, buah pinggang dan otak.

Bentuk yang paling biasa lupus, systemic lupus erythematosus, atau SLE, boleh menjejaskan banyak bahagian badan, termasuk sendi, kulit, saluran darah dan organ-organ. Kronik ini, penyakit radang adalah gangguan autoimun, bermakna serangan badan sel-sel sihat dengan tindak balas imun yang terlalu aktif. Puncanya tidak diketahui.

Antara suplemen yang bole pesakit SLE ambil..

1) Omega-3 Asid Lemak - untuk mengurangkan keradangan.

2) Perubatan Herba

Walaupun tidak dikaji secara khusus pada pesakit lupus, herba anti-radang seperti halia dan kunyit boleh menjadi sangat membantu untuk pesakit lupus menghidap artritis.

3) Vitamin dan Mineral Tambahan

Kortikosteroid (ubat keradangan kebakaran sering digunakan dalam rawatan lupus) boleh nipis tulang dan meningkatkan risiko osteoporosis. Untuk menjaga tulang anda kuat semasa kortikosteroid, minta pembekal penjagaan kesihatan anda tentang harian vitamin D dan kalsium tambahan.

Gejala Lupus

Walaupun gejala lupus berbeza dari kes ke kes, beberapa tanda-tanda dan gejala-gejala termasuk:

  • keletihan
  • luka-luka kulit (biasanya bertambah buruk akibat pendedahan matahari)
  • ruam berbentuk rama-rama di muka (meliputi pipi dan jambatan hidung)
  • kehilangan atau pertambahan berat
  • sakit sendi dan bengkak
  • keguguran rambut
  • sakit mulut
  • sakit dada
  • kemurungan
  • kebimbangan
  • kehilangan ingatan



No comments:

Post a Comment